Tuesday 11 October 2011

inkuiri lab

pada hari ini kami diberi tugasan untuk membuat eksperimen tentang buoyant force...


what is buoyant force???
defined as the upward acting force exerted on the immersed object


di bawah adalah video tentang eksperimen yang kami telah jalankan.

variables:
manipulated: bouyant force( how much volume of the object immersed)
constant: density of liquid used
responding: balas:weight of the water displaced


buoyant force = weight in the air(actual) - weight in the liquid( apparent loss)


central guiding question:
what is the relationship between the buoyant force and the weight of the liquid displaced???


hypothesis:
buoyant force and weight of liquid displaced have the same magnitude but opposite direction.

Sunday 9 October 2011

unit pengajaran

pada hari ini kami diberi pendedahan awal tentang cara-cara menyediakan unit pengajaran. di mana unit pengajaran adalah pelan instruksi/pengajaran yang mengandungi rangka terperinci berdasarkan satu tema/ bahagian daripada sukatan pelajaran disusun dengan teliti dan mengandungi perihal tentang:

  1. tajuk dan kegunaan unit
  2. pengetahuan sedia ada pelajar
  3. analisis isi kandungan pelajaran
  4. bahan bantu mengajar dan belajar termasuk teknologi
  5. kaedah pengajaran dan pebelajaran
  6. pelan penaksiran
  7. rancangan pelajaran harian
APAKAH tujuan merancang UNIT PENGAJARAN???
iaitu untuk mengetahui sinopsis tentang apa yang hendak dicapai daripada unit pengajaran. selain itu ia bertujuan untuk mengetahui kepentingan tema atau bahagian sukatan pelajaran yang telah dipilih.

INKUIRI SAINTIFIK perlu ada 4 elemen di bawah:
  1. asking a question/identifying a problem
  2. planning and completing an investigation
  3. answering the question/ solving the problem
  4. communicating the results to others
apakah itu inkuiri saintifik???
proses untuk mendapatkan ilmu dan membina dan memantapkan lagi kemahiran yang sedia ada 

inkuiri terbahagi kepada 2 iaitu:
  1. inkuiri terbuka( di mana ia lebih berfokuskan daripada murid)
  2. inkuiri terbimbing(bergantung kepada darjah bimbingan guru itu sendiri)

Saturday 8 October 2011

model kurikulum

model kurikulm tyler(1949)

  • menurut beliau tujuan sebenar pembelajaran adalah untuk membawa perubahan dalam tingkah laku 
model kurikulum Taba(1962)
  • menekankan objektif sebagai platform untuk aktiviti di sekolah
  • 4 strategi pengajaran
  1. pembentukan konsep
  2. menginterpretasi data
  3. interpretasi sikap, nilai
  4. pengaplikasi prinsip-prinsip
model kurikulum Stenhouse(1975)
  • menurut beliau, kurikulum ialah satu perantaraan untuk murid mendapatkan pengalaman pembelajaran yang menyeluruh
  • pendidikan sebagai pengalaman berkembang dan hasil dapat dilihat melalui  perkembangan intelek kognitif
  • mementingkan kebijaksanaan dan intervensi guru untuk kemajuan pelajar
model kurikulum Trend Terkini
  • kurikulum 'emergent' yang terpaksa diwujudkan atas kehendak, kuasa dan trend semasa dalam sistem pendidikan sebuah negara
  • contoh zaman ICT dan sekolah bestari
  • ia adalah pembelajaran yang terdiri daripada interaksi kanak-kanak dan orang dewasa
  • 4 komponen penting :
  1. objektif kurikulum
  2. pengetahuan
  3. pengalaman pembelajaran
  4. penialaian kurikulum
  • peranan guru = sebagai pemerhati

Friday 7 October 2011

what is project base learning???



  1. Project Based Learning is an instructional approach built upon authentic learning activities that engage student interest and motivation. These activities are designed to answer a question or solve a problem and generally reflect the types of learning and work people do in the everyday world outside the classroom.
  2. Project Based Learning is synonymous with learning in depth. A well-designed project provokes students to encounter (and struggle with) the central concepts and principles of a discipline.
  3. Project Based Learning teaches students 21 st century skills as well as content. These skills include communication and presentation skills, organization and time management skills, research and inquiry skills, self-assessment and reflection skills, and group participation and leadership skills.
  4. Project Based Learning is generally done by groups of students working together toward a common goal. Performance is assessed on an individual basis, and takes into account the quality of the product produced, the depth of content understanding demonstrated, and the contributions made to the ongoing process of project realization.
  5. Finally, Project Based Learning allows students to reflect upon their own ideas and opinions, exercise voice and choice, and make decisions that affect project outcomes and the learning process in general.

Combining these considerations, we define Project Based Learning as:

a systematic teaching method that engages students in learning essential knowledge and life-enhancing skills through an extended, student-influenced inquiry process structured around complex, authentic questions and carefully designed products and tasks.

Wednesday 5 October 2011

segalanya di sini.....

daripada project base learning ini saya dapat membina pelbagai kemahiran iaitu antaranya ialah kemahiran bercakap dan menyampaikan maklumat dengan teratur. selain itu, saya juga da[at membina ilmu pengetahuan mengenai pelbagai perkara seperti kemahiran dalam mengendalikan seminar , malahan saya juga dapat memperbaiki kebolehan dalam perbahasan memandangkan saya adalah antara peserta debat. pengalaman sebegitu amat lah menarik dan tidak dapat dilupakan. tunjuk ajar daripada pensyarah serta kerjasama daripada kawan-kawan membantu sedikit sebanyak dalam menjayakan program sebegini.