- menurut beliau tujuan sebenar pembelajaran adalah untuk membawa perubahan dalam tingkah laku
model kurikulum Taba(1962)
- menekankan objektif sebagai platform untuk aktiviti di sekolah
- 4 strategi pengajaran
- pembentukan konsep
- menginterpretasi data
- interpretasi sikap, nilai
- pengaplikasi prinsip-prinsip
model kurikulum Stenhouse(1975)
- menurut beliau, kurikulum ialah satu perantaraan untuk murid mendapatkan pengalaman pembelajaran yang menyeluruh
- pendidikan sebagai pengalaman berkembang dan hasil dapat dilihat melalui perkembangan intelek kognitif
- mementingkan kebijaksanaan dan intervensi guru untuk kemajuan pelajar
model kurikulum Trend Terkini
- kurikulum 'emergent' yang terpaksa diwujudkan atas kehendak, kuasa dan trend semasa dalam sistem pendidikan sebuah negara
- contoh zaman ICT dan sekolah bestari
- ia adalah pembelajaran yang terdiri daripada interaksi kanak-kanak dan orang dewasa
- 4 komponen penting :
- objektif kurikulum
- pengetahuan
- pengalaman pembelajaran
- penialaian kurikulum
- peranan guru = sebagai pemerhati
bolehsharehuraian bagi kurikulum emergent
ReplyDelete