Friday 30 September 2011

kemahiran proses sains

kemahiran saintifik merupakan kemahiran untuk melakukan sains


kemahiran proses sains

  1. memerhati: proses mengumpul semua data/fenomena dengan menggunakan semua deria
  2. pengelasan: proses memrhati dan mengenal pasti perbezaan/ persamaan antara objek/fenomena berdasarkan ciri dan sifat sepunya
  3. mengukur dan menggunakan nombor: kebolehan membuat pemerhatian secara kuantitatif yang melibatkan penggunaan alat piawaian.
  4. membuat inferens : proses membuat kesimpulan awal untuk menerangkan peristiwa(contoh:daun itu kering kerana kurang mendapat air)
  5. meramal: proses untuk menetukan & menjangka peristiwa yang akan berlaku(contoh:aplikasi prinsip bernoulli)
  6. berkomunikasi: kemahiran yang merujuk kepada kebolehan menerima, memilih & mempersembahan maklumat
  7. menggunakan perhubungan ruang & masa: kebolehan memperihalkan/ menunjukkan lokasi, arah bentuk dan saiz sesuatu objek& perubahannya mengikut masa(contoh:halaju)
  8. mentafsir maklumat: kebolehan memberi penerangan rasional tentang objek, fenomena/pola berdasarkan maklumat yang dikumpul.(contoh:menterjemah data yang dikumpul melalui graf)
  9. mendefinisi secara operasi: proses memberi definisi tentang sesuatu konsep dengan cara yang boleh memberikan 1 nilai tambahan.(contoh: jarak mengufuk berapa jauh pancutan air keluar apabila lubang bekas dibuka)
  10. mengawal pemboleubah: pembolehubah boleh jadi faktor, keadaan/hubungan yang boleh diubah dalam sesuatu kajian.(kemahiran pembolehubah bermakna pelajar tersebut boleh mengenal pasti pembolehubah dan tahu menghubungkait.
  11. hipotesis: penyataan awal tidak semestinya tepat dan proses menghubungkait dengan pembolehubah(contoh: semakin dalam kedalaman air semakin tinggi tekanan)
  12. mengeksperimen; kemahiran/proses bergabung

No comments:

Post a Comment