Friday 30 September 2011

KURIKULUM, STRUKTUR PENGETAHUAN



  1.  menghuraikan maksud kurikulum
  • standard
  • kursus yang diikut
  • pengalaman terancang
  • pelan akademik
  • skop&turutan
  • isi kandungan
  • buku teks
  • syllabus
  • sukatan pelajaran
baca link dibawak untuk menegtahui dengan lebih lanjut tentang pengertian kurikulum

kemahiran proses sains

kemahiran saintifik merupakan kemahiran untuk melakukan sains


kemahiran proses sains

  1. memerhati: proses mengumpul semua data/fenomena dengan menggunakan semua deria
  2. pengelasan: proses memrhati dan mengenal pasti perbezaan/ persamaan antara objek/fenomena berdasarkan ciri dan sifat sepunya
  3. mengukur dan menggunakan nombor: kebolehan membuat pemerhatian secara kuantitatif yang melibatkan penggunaan alat piawaian.
  4. membuat inferens : proses membuat kesimpulan awal untuk menerangkan peristiwa(contoh:daun itu kering kerana kurang mendapat air)
  5. meramal: proses untuk menetukan & menjangka peristiwa yang akan berlaku(contoh:aplikasi prinsip bernoulli)
  6. berkomunikasi: kemahiran yang merujuk kepada kebolehan menerima, memilih & mempersembahan maklumat
  7. menggunakan perhubungan ruang & masa: kebolehan memperihalkan/ menunjukkan lokasi, arah bentuk dan saiz sesuatu objek& perubahannya mengikut masa(contoh:halaju)
  8. mentafsir maklumat: kebolehan memberi penerangan rasional tentang objek, fenomena/pola berdasarkan maklumat yang dikumpul.(contoh:menterjemah data yang dikumpul melalui graf)
  9. mendefinisi secara operasi: proses memberi definisi tentang sesuatu konsep dengan cara yang boleh memberikan 1 nilai tambahan.(contoh: jarak mengufuk berapa jauh pancutan air keluar apabila lubang bekas dibuka)
  10. mengawal pemboleubah: pembolehubah boleh jadi faktor, keadaan/hubungan yang boleh diubah dalam sesuatu kajian.(kemahiran pembolehubah bermakna pelajar tersebut boleh mengenal pasti pembolehubah dan tahu menghubungkait.
  11. hipotesis: penyataan awal tidak semestinya tepat dan proses menghubungkait dengan pembolehubah(contoh: semakin dalam kedalaman air semakin tinggi tekanan)
  12. mengeksperimen; kemahiran/proses bergabung

hasil pembelajaran

hasil pembelajaran adalah satu penyataan apa yang ingin dicapai dari segi kemahiran, sikap, dan nilai. di mana terdapat 3 domain hasil pembelajaran iaitu: 


  1. kognitif(IQ)
  2. objektif (kemahiran insaniah)
  3. psikomotor(kemahiran manipulatif)
komponen objektif :          
  •  rujuk kepada kumpulan kemahiran
  • kata kerja aktif
  • objek bagi kata kerja
  • konteks/keaadaan
  • standard/kriteria         

unit 3:matlamat & objektif pengajaran

  1. "model instruksi assure" merupakan alatan membantu P&P
  2. "model masteri" pelajar dapat capai objektif
"differentiating"  between teaching goals and objectives is the first step to planning a successful teaching plan

secara ringkasnya
  • objektif merupakan benda yang ingin dicapai dimana ia boleh diukur dalam jangka masa pendek dan lebih berstruktur.
  • matlamat pula disimpulkan sebagai benda yang ingin dicapai dalam jangka masa petang namun demikian ia kurang berstruktur.
mengapa objektif pengajaran diperlukan????
  1. panduan kepada guru
  2. memudahkan pemilihan isi kandungan
  3. strategi pengajaran
*objektif pembelajaran adalah lebih am berbanding hasil pembelajaran*
*hasil pembelajaran adalah penyataan yang menetapkan pengetahuan kemahiran& sikap serta nilai*



Kata Cangelosi (1992):



Learning goal is the overall purpose of the teaching unit.  It indicates what students are expected to learn.
Specific objective, define the learning goal.  That is a number of specific skills, abilities, and/or attitude that the student to/or must acquire. (ms. 24)
            Perrott (1986) menerangkan semua aktiviti itu dalam tiga istilah yang lebih mendasar, iaitu:
  •            Planning
  •            Implementation
  •            Evaluation

Parrott (1986:

  “…effective teacher is one who is able to demonstrate the
             ability to bring about intended learning goals”.  

ku menunggu balasan

inilah kali pertama aku terasa ingin meluahkan rasa yang dah lama terbuku di sanubariku ini...erm...ntah la mcm mana malam ni aku xterasa mengantuk pun. aku akan jadi macam ni kalau ada buat salah. xkisah la buat salah ngan kawan keluarga ataupun aku akan rasa "macam ni" kalau mak aku demam atau xsihat la...hmmmm...ntahla tiba2 ja malam ni aku berani nksuarakan kebimbangan dalam hati ini...kwn2, aku tau aku bnyk buat salah ngan korang.aku sedar ..aku rasa ni la balasan aku selama ni..mintak maaf banyak kalau ada yang tersa aty dan myimpan sebarang ketidakpuasan hati kat aku..huhu....sebenarnya aku dh lama tak buka blog...maaf la eh...masa sering menceburui aku...huhu

sajak GURU

Apabila Kasih Sayang Guru mencurahi jiwaku
Aku dilahirkan semula menjadi anak muda.
Jangan tanyaku apa sebabnya:
Sebab bukan logik KASIH SAYANG!
Saya ialah pemipit alam semesta.
Menyuarakan secara terbuka
Kesedihan dan kesakitan mereka
Kehidupan demi kehidupan dalam roda kematian yang tak berhenti pusing.
Berdoa, Guru yang Berbelas Kasihan
Lekas!  hentikannya.
Berkat anda mencurahi semua orang.
Yang buruk dan yang baik, yang cantik dan yang hodoh,
Yang ikhlas dan yang tak layak,
Serupa!
Oh Guru, tidak dapat kunyanyikan pujian-Mu.
Kasih sayang-Mu kupeluk dalam hatiku,
Dan tidur bersamanya tiap-tiap malam.
                                       
                                                                            Daripada Air-air Mata Senyap
                                                                                             ~oleh Mahaguru Ching Hai~

Thursday 22 September 2011

unit 2: model instruksi/pengajaran

PRINSIP MODEL KONSTRUKTIVISME



  1. murid akan menyesuaikan diri dengan pengetahuan sedia ada.
  2. murid membina pengetahuan berasaskan pengalaman mereka. oleh itu guru perlulah kreatif dalam mempelbagaikan kaedah mengajar
  3. guru perlu memberi peluang untuk murid menguji sendiri pendapat mereka.
  4. lebih menekankan pembelajaran berpusatkan pelajar
  5. pembelajaran berlaku melalui proses aplikasi pengetahuan

SKILLFULL DECISION MAKING

  • what makes a decision necessary
  • what are the options
  • what are the likely consequences of each other
  • how importance are the consequences
  • which option is best in light of the consequences

Monday 19 September 2011

teknik pembelajaran(teknik KWHL)

  1. what you Know
  2. what you Want to know
  3. How to find out
  4. what you Learned

nk jawab what you Learned???

  1. PENDIDIKAN merupakan tunggak utama dalam membina modal insan di kalangan pelajar. di mana pendidikan boleh berlaku secara
  • formal
  • informal
  • non formal
2. PENDIDIKAN ini sendiri melibatkan proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) iaitu boleh berlaku pada setiap situasi. pengajaran bukanlah hanya berpusat kepada guru yang menyampaikan maklumat tetapi dalam erti kata lain guru adalah simbolik kepada pemudah cara bagi membantu pelajar mendapatkan ilmu pengetahuan.

3. dalam PENDIDIKAN teknologi digunakan sebagai kemudahan untuk mendapatkan idea dan medium perantaraan untuk guru mendedahkan maklumat serta dapat memudahkan pelajar untuk membina ilmu melalui pengajaran tersebut.

4. PENAKSIRAN pula boleh berlaku dengan cara pelajar melakukan sendiri penilaian ataupun guru tersebut melakukan penilaian terhadap para pelajar untuk mengetahui sejauh mana suatu kemahiran itu sudah dipelajari.

ini adalah secara ringkas hubungkait semua elemen-elemen penting dalam menghasilkan P&P yang berkesan... 

say no to nuclear power


Sunday 18 September 2011

isu utama dalam melaksanakan biomass

  1. bekalan makanan bahan mentah
  2. laluan penukaran
  3. risiko pelaburan & inovasi
  4. peraturan & dasar
  5. perspektif antarabangsa

Saturday 17 September 2011

kempen membantah pembinaan loji nuklear




Kenyataan media oleh DAPSY Negeri Pulau Pinang di Majlis Pelancaran "Kempen Membantah Pembinaan Loji Nuklear" di Sudut Pidato pada hari Sabtu, 26hb Mac 2011 pada pukul 6.30 petang:
Batalkan rancangan pembinaan loji nuklear untuk penjanaan tenaga elektrik
DAPSY Negeri Pulau Pinang ingin merakamkan pendirian tidak bersetuju kami terhadap rancangan Kerajaan Persekutuan untuk membina loji nuklear di negara kita.
Memandangkan negara Jepun yang memiliki kepakaran dan tahap teknologi yang sangat maju dan progresif kini dihadapi dengan krisis nuklear yang paling serius dalam sejarah dunia sejak bencana Chernobyl 25 tahun lalu, adalah perlu rancangan ini dibatalkan. Perlu diambil perhatian, tahap kawalan teknologi fission nuklear di negara kita adalah terhad berbanding dengan kepakaran Negara Jepun. Lagipun negara-negara maju dan berteknologi tinggi seperti Jerman dan ekonomi kedua besar dunia negara China telahpun membatalkan rancangan membina loji nuclear dalam negara mereka masing-masing. Keselamatan rakyat Malaysia harus diutamakan dan risiko tinggi ini tidak harus diperjudikan.
Pada masa kini, Malaysia mempunyai simpanan tenaga sebanyak 40% dan sebenarnya hanya memerlukan 20% sahaja. Mengapakah Kerajaan Persekutuan masih enggan membatalkan projek loji nuklear selepas krisis nuklear yang berlaku di Jepun? Syarikat apa yang akan dapat komisyen yang berharga berjuta-juta ringgit daripada projek loji nuklear?
Tenaga elektrik yang dijana daripada loji nuklear bukannya murah, masyarakat kita perlu membayar kos tersembunyi (hidden cost ) dalam pembangunan loji nuklear. Kos tersebut meliputi kos memperolehi sumber asli Uranium, kos tambahan dalam menamatkan khidmat, kos pengendalian dan pelupusan sisa radioaktif . Lagipun Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad juga menyatakan negara kita sudahpun mempunyai pengalaman buruk dengan nuklear.
Sehubungan dengan itu, kami juga tidak yakin dengan rekod prestasi yang kurang memuaskan oleh sesetengah projek Kerajaan Persekutuan yang dijalankan seperti ada bumbung yang bukan sahaja bocor tetapi juga runtuh. Sekiranya bumbung stadium, sekolah dan terminal bas pun boleh runtuh bagaimana kita boleh yakin tentang keselamatan dan kekukuhan sesuatu loji nuklear yang berisiko tinggi dan bahaya?
Kerajaan Persekutuan haruslah menolak cadangan membina loji nuklear sebagai sumber tenaga alternatif di Malaysia dan melabur untuk menerokai pelbagai sumber tenaga alternatif yang lain.

* DAPSY Negeri Pulau Pinang


Friday 16 September 2011

apa yang menyebabkan tenaga nuklear tidak boleh dijadikan sumber gantian yang terbaik untuk petroleum....kumpulan kami membangkang....so be prepared to the government....hihi

Monday 12 September 2011

multiple types of assessment

http://www.iml.uts.edu.au/assessment/types/index.html

ways to assessment

ask a question, the questionnaire, giving quizzes, coursework and presentations

assessment

what is assessment???

From the eyes of an educator, assessment is a process in which
educators to collect evidence, make inferences, conclusions, and act
based on the conclusions
For a student, the assessment is to provide opportunities for students to highlight the understanding and skills. as a medium of communication between educators with students about what students have learnedwhat still does not understand, and about what helped and was hindering the learning process themmake it a resource to recommend action to be taken.

awesome...

how is life without energy????
living with no energy is wasted. this is because people depend on all energy .. can you imagine life without electricity? without oil? I think we will only wait for dead.

how does energy shotage affect our life?
all later work is completed, the movement slowedand what is most important is that we cannot enjoy the resources available.

nuclear energy?
simple...combination from nuclear and energy....hi hi....I thought everyone was giving the same answer, please refer to their`s blog.


nothing to do.....jst try n error

ku menunggu

energy